15.7.2015

THE BIG MOVE !!!

14.7.2015... 

9 kk rakentamisen aloituksesta ja runko on valmis !!! 

Huolellisen suunnitelun ja valmistelujen jälkeen paikalle tuli siirtokalustoa ja vene siirrettiin seuraavaan verstaaseen Turun Wanhalle Veneveistämölle Ruissaloon. 

Turun veneveistämöltä valmistui vuosien 1889-1954 välisenä aikana yli 5,000 purje-, ja moottorivenettä joten puitteet veneen viimeistelyyn ovat hyvinkin hienot ja perinteikkäät. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14.7.2015...

The hull is completed...9 months after we started the construction !!

With careful planning and prep.work the mobile crane came on-site and took the boat out. 

It was then moved to another workshop in the historic settings of the old Turku boatyard which is a birthplace for more than 5,000 sail-, and motor-yachts. This boatyard was in operation between 1889-1954. It will be a great place to finish up the work.





Vene vedettiin varovasti ulos noin puoliväliin asti jonka jälkeen siirryttiin nostamaan ja kun vene oli kokonaan ulkona, niin se käännettiin ja laskettiin alas pukkien päälle.

Homma sujui sulavasti ja ammattitaidolla.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The boat was pulled out up to about midships afterwhich the pulling was replaced by lifting and once the boat was completely out of the workshop it was turned 90 degrees and laid on a cradle.

The crane operator showed his skills and the whole job was flawlessly executed !!





Veneen kauniit muodot näkivät lopulta päivänvalon ja hienolta näyttää. Symmetria ja linjat ovat oikein sulavat ja miellyttivät sekä tilaajaa, rakentajaa. Tästä on hyvä jatkaa !!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FInally we could take a step back and look at the flow of the lines and admire the handcrafted beauty. The boat has great symmetry and everybody agreed that it is a job well done. 




Veneen suuri tilavuus tuli aika hyvin esille kun kiipesi tyhjän rungon sisälle...Väliaikaiset tukipalkit estävät rungon kasaan painumisen noston ja siirron aikana.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Once inside the boat the large volume became evident as the hull is just an empty shell...The temporary beams are there to keep the boat in shape during transportation.








Tämän jälkeen nostimme maston ja puomit kyytiin...niiden siirto veneen mukana on helpointa.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Then we hoisted the mast and the booms onboard the boat as those are best moved with the boat.



Laiva on lastattu ja seuraavana päivänä tuli kuljetusauto Raision Venepalvelusta ja jälleen kerran saimme ihailla ammattilaisen taitoa kun vene siirrettiin vaivattoman näköisesti trailerille ja matka kohti Ruissaloa saattoi alkaa.

Paikalle tuli myös vilkkuauto ja lehdistö (Åbo Underrättelser) !!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
On the following day the boat and the mast pieces were moved over on a special transportation trailer. Again we had a chance to admire the skillful operation as the boat slowly and safely made its' way on the trailer.

The press came by to take some pictures and we were interviewed for an article on a local newspaper.







Ruissalossa meitä odotti seuraava vaihe...eli nosto veneen omalle trailerille. Tämä nosto oli sinänsä merkittävä että kyseessä saattoi olla vimeinen kerta kun tätä venettä nostetaan liinoilla ylös. 

Tulevaisuudessa kaikki nosto-, ja laskutapahtumat hoidetaan veneen omalla trailerilla ja traktorilla. Se on yksi tämäntyppisten veneiden suuri etu samankokoisiin köliveneisiin nähden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The next step in the process was witing for us at the Ruissalo / Old boatyard. The boat had to be lifted again and this time on to its' own special made trailer.

This was probably the last time the boat will ever be lifted as all boat handling and winterization will be handled with its' own trailer using a regular slipway in future.






Tämän jälkeen tuli hieman kiire kun sadekuuro yllätti ja vene piti saada sisään nopeasti. Jouduimme kiiren takia laittamaan vene väliaikaiseen paikkaan. Lopullinen paikka katoksen alla vapautuu lähipäivinä.

Kiitos kaikille mukana olleille ja ammatilaisille erinomaisesta palvelusta !!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
After we got the boat on the trailer we were caught by a rain shower so we had to move the boat quickly indoors. Its' final place will be on a slightly different area within this building but we will have to wait a few days until that place is cleared up and the construction can re-start.

A huge thank you to everybody involved !! As the boat name indicates..."Appreciation" is in the air (and it landed safely)...






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti