24.11.2015

EL.Boat

Kyseessä ei ole Meksikolainen vene vaan Tacksamhetenin sähköistys...

Veneen sähkösuunnittelu perustuu yksinkertaiseen, selkeään ja turvalliseen systeemiin. Pidämme selkeyden vuoksi 48V propulsion erillään 12V hupiakusta. Maasähkö ja automaattinen invertteri tuovat lisämukavuutta.

Tärkeimpien komponenttien toimittaja on SW-Energia Turusta. Heillä on asiantuntemusta mökkien sähköistyksestä ja veneemme tulee olemaan heidän esitevene ja mahdollinen avaus venemarkkinoille.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

This is not about a Mexican boat but rather about the details of the electric systems onboard Tacksamheten...

The system design is based on simplicity and safety. In order to keep things simple we will have two systems, 48V system for the propulsion motor and 12V system for the other components. The shore-power and an automatic inverter add a little flavor and comfort onboard.



Tämä kuva esittää laitteiden ja kojeiden karkean sijoituskohdan. Asennuksissa pyrimme pitämään kaapelit omissa kouruissaan sivukansien alla ja laturit, invertteri, akut yms. piilossa mutta kuitenkin helposti huolletavissa olevilla paikoilla. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
This picture shows the list and location of most components. The installation will be done with ease of service in mind but we will also have to consider and maintain the authentic rustic look. Cables will be pulled on common trays that run on both sides of the boat under the sidedecks.



Periaatekaaviosta käy ilmi miten laitteet yhdistetään toisiinsa.

- 48V laturi kytketään propulsioakkuihin ja ladataan maasähköllä
- Lataus toimii myös aurinkopaneeleilla (4 x 2 x 50W)
- 12V laturi ja invertteri on samassa paketissa. Invertteri tulee automaattisesti päälle kun maasähköjohto irroitetaan
- 12V pääakulla on oma, pienempi vara-akku joka voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön ja varmistaa kulkuvalojen, mittarien ja pilssipumppujen toiminta
- Myös12V järjestelmässä on oma 80W aurinkopaneeli
- 12V kuluttajia ohjataan / valvotaan sähköpaneelin ja automaattisulakkeiden kanssa
- Koko järjestelmää voidaan valvoa touchscreen-paneelin kautta 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The principal diagram shows how the components go together

- The 48V system for the propulsion is charged with a charger / shore-power
- Or with its' own solar-panel package 4 x 2 x 50W
- The 12V system has a combined charger / inverter
- The inverter kicks in as soon as the shore-power cable is disconnected
- The 12V system also has its' own, dedicated 80W solar-panel
- The 12V consumers are controlled by their own panel with automatic fuses
- Whole system can be monitored via a touchscreen panel 



Sähköpropulsio kytketään akkuihin ja ohjausyksikköön oheisen kuvan mukaisesti. Suurimpana haasteena on perinteisen talonpoikahengen ja tälläisen modernin teknologian yhdistäminen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The electric propulsion is wired to the battery pack and the controller unit based on this principal diagram. The biggedt challenge in all of this is to maintain the rustic look of the boat but have all this technology inside...






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti