5.11.2015

Runko on valmis !! Hull is ready !!

Hieman yli vuosi on vierähtänyt rakennusaikaa ja nyt voi sanoa että runko on valmis !! 

2,000+ tuntia työtä. Hatunnoston paikka veistäjälle !! Seuraavaksi alkaa rungon kyllästys joka kestää n.3 viikkoa...sinä aikana puun solukko täytetään salaisella mixtuuralla jossa on pellavaöljyä ja..kaikkea salaista.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12 months of hard work. 2,000+ hours and we can now conclude that the hull is done !! It is ready for the varnishing which will take about 3 weeks...as the lumber must soak itself a secret mixture of linseed oil and...(it would not be a secret if it was revealed)


Sivusarjat, jotka ovat tehty näyttämään "varalaidalta" tehtiin osaksi liimaamalla kaksi lautaa päällekäin. Liimasaumaan laitettiin vahvistuspaloiksi vaneria jotka jyrsittiin saumakohtaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The cabin-sides are designed to mimic the old removable "freeboard" which was common on the cargo boats. These pieces are done by joining two boards together and the seam is reinforced with small plywood pieces that are fitted into their mitered slots.



Ja jälleen on miljoona puristinta työssään...

"Millions" of clamps were used in the process...



Peräpeilin jatkopala laitettiin myös paikalleen.

The final piece of the transom was added.



Perähytin kulkuaukko todettiin liian korkeaksi joten se laskettiin samaan tasoon avotilan turkkitason kanssa. Näin ollen kulku takahyttiin helpottui huomattavasti.

The beam on the doorway into the aft.cabin was too high as designed so we decided to drop it down to the same level as the floor in between the cabins. This way it will be easier to go in and out of the aft cabin.



Keulassa on poikittaispalkit paikallaan ja tila on aika selkeä ja turvallinen.

The seating area up in the bow is taking shape with the cross beams in place. It appears nice, deep and safe.





Sivusarjat tuovat jo hieman selkeyttä sisätilojen hahmottamiseen. Suurelta vaikuttaa...Hytti tulee allaolevassa kuvassa näkyvien kahden poikattaispalkin väliin. Avotila on peräänpäin otetussa kuvassa näkyvien palkkien välissä.

With the cabin-sides in place it is easier to get a feeling of the space inside the boat...It is large !! The cabin is located between the two large crossbeams on the top picture. The picture looking aft shows the crossbeams that define the location of the seating area outside between the cabins



Sivukannet ovat suht'leveät ja mahdollistavat turvallisen kulun keulasta perään asti. Toki tarkoitus on kulkea hytin läpi...

The side-decks are relatively wide and safe to walk on although the main flow of traffic is through the cabin...






Rungossa on vielä hurja määrä tulppia jotka pitää poikkaista ja hioa...

There are a ton of plugs in the hull to cover screws, large branches that had made a hole in the plank, etc.



Yksityiskohdat ovat kauniita...

Details are beautiful and show great deal of craftmanship.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti