30.11.2016

Moottorin asennus / Installing the motor

Syksy on vierähtänyt kovaa vauhtia alkutalven puolelle ja työt veneellä edistyvät mukavasti. Saimme kaikki maalityöt tehtyä ennenkuin lämpötila putosi alle +5C. Seuraavaksi asensimme moottorin paikalleen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We have had a busy fall at the boat and we are making steady progress. We managed to get all the paint-work done before the temperatures dropped below +5C. Now it was time to do the final installation of the motor
 


Eli kyseessä on OCEANVOLT AX8 moottori jossa on 8,3kW @ 48VDC tehoa. AX tarkoittaa akselivetoa eli moottorin etupuolella, kuvassa näkyvän suojakuoren alla on kiilahihna joka hoitaa välityksen. Mitään irroituskytkintä tässä systeemissä ei ole eli potkuri pyörii aina veneen liikkuessa. 

Pyörimisenergian voi periaatteessa ottaa talteen / ladata akkuihin, mutta meidän tapauksessa yhtäjaksoiset, tasaisella nopeudella purjehdittavat jaksot tulevat olemaan harvinaisia joten päätimme olla käyttämättä tätä toimintoa ja laitamme kääntyvälapaisen potkurin joka periaatteessa pysäyttää akselin (ja antaa hieman paremman purjehdusnopeuden). 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Our motor is an all-electric OCEANVOLT AX8 that has 8,3kW @ 48VDC of power. AX stands for shaft-drive. There is a v-belt under the front cover (see picture) and with a pulley the propeller shaft rpms are reduced. There is no clutch so the propeller will always be spinning whether you are sailing or motoring.

This energy could be harnessed and feed it back to batteries but in order to make it efficient we should be sailing at steady speed for some time which we will most likely not be doing since we are sailing between the islands. We chose to go with a self-feathering propeller to stop the shaft from spinning and since the blades will be on an angle that minimises drag we are likely to get better sailing speeds.






Moottori tuli kätevässä paketissa jossa oli kaikki tarvittava. Johodtuksen ja mittariasennuksen olemme jo tehneet joten nyt oli aika suorittaa linjaus, laittaa potkuriakseli ja -tiiviste paikalleen ja konepeti kohdalleen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The motor was delivered in a nice, simple package that contained everything we need. We have already pulled all the wires and installed the display unit and throttle handle so now we had to do the final alignment of the motor-bed and install the motor, shaftline and its' components.




Perälaakerin asennus !! - Installation of the stern tube





Potkuriakselin linjaus ja konepedin asennus suoritettiin yksinkertaisesti laskemalla kone pedin kanssa paikalleen samaan kulmaan akselin kanssa ja soviteprikoilla teimme tarvittavan hienosäädön.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The alignment of the shaftline and the motor-bed was done by mounting the bed on the same angle with the shaft and lower the motor in place. Shims were used to get the final alignment done.




Potkuriakelitiiviste on PSS-merkkinen vesivoideltu tiiviste joka on helppo asentaa ja on hyvin pitkäikäinen eikä tarivtse sen suurempaa huoltoa
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The propeller shaft seal is called PSS and it is a water-lubricated seal that is very easy to install and has a long, maintenance free, life-time.




Tässä on potkuriakselin laippa ja joustava kytkin joka tulee potkuriakselin laipan ja moottorin laipan väliin.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
This is the flange for the propeller shaft and a flexible coupling that goes in between this flange and the one on the motor.





Asennus on valmis !! Moottori ei kestä roiskevettä joten sen päälle teemme sen omasta puulatikosta suojakotelon jotta avotilasta ei valu vettä niskaan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ready !! fully assembled. Since we do not have a self-draining cockpit we will have to build a cover for the motor since it is not splash-proof. We will be using parts of the package that the motor came in.






Potkurissa on kolme lapaa joista jokainen asettuu veden virtauksen mukaan omaan kulmaansa purjehdittaessa. Kun moottori laitetaan päälle niin lavat asettuvat ennalta määrättyyn nousukulmaan. Sama juttu pakitettaessa. Näin potkurista saadaan hyvä teho ulos niin eteen- kuin taaksekin päin. Potkurin tyyppi on KIWIPROP (Uusi-Seelanti).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The propeller is a 3-bladed, self-feathering composite one. Each blade will settle in the most suitable angle with the waterflow when you are sailing. When the motor is on the pre-set pitch values will provide a very efficient way ahead and astern. The propeller is manufactured by KIWIPROP (New Zealand).

1 kommentti:

  1. Moi, sähkömoottorit veneessä kiinnostavat - osaatko sanoa, mihin hintaan vastaavan sähkömoottorijärjestelmän saa?

    VastaaPoista