7.5.2017

Loppukiri...The final push

Verstaalla on työllista lopussa...Pieniä projekteja on siellä täällä ja näistä täytyy vielä hoitaa varsinkin vesillelaskun kannalta kriittiset asiat.
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The list of boatbuilding chores is coming to end...However, there are a number of small details everywhere that need attention, especially the ones that are critical to the launching of the boat.





Runko tervattiin Maaliskuun lopussa pikkupakkasessa. Hyvin se kuitenkin sujui lämmittämällä ja kyllästys-seoksella jatkettuna. Nyt runko on saanut kauniin, hieman tummemman sävyn ja on valmis purjehduskauteen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We coated the hull with heated tar and linseed oil. This was done as the last breath of winter was still upon us. All went well and by now the hull is slightly darker and ready for the season ahead. 






Kannen varusteet kuten itsetehdyt kaiteet ja knaapit sekä perinteiset tuuletusventtiilit kiinnitettiin seuraavaksi.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
All things on deck such as custom made hand-rails and cleats and traditional workboat air-vents were installed.







Mastonkaulus tehtiin ruostumattomasta teräksestä ja se on tukevasti kiinnitetty katon tukipalkkeihin.
---------------------------
The mast collar was fabricated out of stainless steel and it is firmly fastened to the support beams underneath.


Teimme vanerista mallit puomin kannattimelle. Tämä toimii samalla kompassitelineenä.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We made a template of the boom bracket out of plywood. The main compass is also housed here.






Peräsinpinnan tuki takahytin katolla mallinnettiin myös vanerista ja päätimme tehdä tähän "stopparit" 35-asteen peräsinkulmaan. Tätä suuremmat kulmat on mahdollista nostamalla pinnan stopparin yli, mutta normaaliajossa tämän suuruinen kulma riittää mainiosti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Using the same method we modeled the support beam for the tiller. We decided to build stoppers at 35-degree angle which is more than enough in regular sailing. In harbor manouvering higher angles are possible simply by lifting the tiller arm up and over the stopper. 





Ikkunat asennettiin paikalleen, kehyksiä unohtamatta.
------------------------------------------------------------------------------
The windows and frames were installed






Kaasujärjestelmä asennettiin ja tynnyristä tuli täydellinen, määräykset täyttävä pulloteline !!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The gas-system with its' copper pipes and accessories was installed and the old-fashioned barrel turned out to be a great place for the tank. The barrel is permanently mounted and vents outside of the hull through a pipe so it fullfills all the saftey requirements.




Vesitankkiin asennettiin tarvittavat tarkistusluukut ja liittimet ja putket vedettiin vessaan ja keittiöön, joissa molemmissa on manuaaliset (käsi-, tai jalkakäyttöiset) pumput...

The water tank was outfitted with hatches and fittings for piping to the head and galley both of which have either a hand pump or a foot pump. 




Keittiössä on myös äidinisänäidin vanha kahvimylly. Nyt olemme voineet juoda veneessä keitettyä kahvia (tosin projektin viimeisen viikon aikana)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In the galley we have my great,great gandmother's old coffe grinder. Now we have been able to enjoy great coffee in the last week of the build... 


Painolasti (100kg kasa lyijyä / kotelo) lastattiin paikoilleen veneen pilssiin. Yhteensä lisäpainoja on 300 kg ja niiden sijainti on määritelty painolaskelmien avulla.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
The additional ballast (100kg stack of lead x 3) were lifted into position based on the weight calculations. 



Sisääntulon askelman alla on veneen kierrätyskeskus...The recycle-center is located under the step.


Sähkötaulu saa muotonsa...The DC-panel takes shape


Ja keittiön koristus on kaunis öljylamppu...And a beautiful oil-lamp is right at home in the galley.







Maston jalka tehtiin tammilankusta ja pienen sovitustyön jälkeen se asennettiin veneeseen...

The mast foot was made out of stock of oak and once we did the initial fit outside we proceeded to install it in the boat.


Masto ja sen osat purjeineen levitettiin pihamaalle jotta pystyimme merkitsemään kaikki tarvittavat kiinnityskohdat plokeille ja köysille...

Mast, spars and the sails were laid-out on the ground so that we could mark the location of all the fittings for ropes, cleats and stays. 


Jokainen köysi katkaistiin määrämittaan ja varustettiin...

Every piece of the running rigging had to be cut to length and fitted. 




 
 

Puomin osat kiinnitettiin ja laitoimme myös isopurjeen jo puomiin kiinni...

The bits and pieces for the booms and the mast were attached and we also fastened the main sail on its' boom already. 








Pohjamaali pintaan ja vene on viittä vaille valmis vesillelaskuun !!! Melkein viiden vuoden projekti on kohta valmis ja uudet seikkailut alkavat !!!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The antifouling (eco-friendly) was applied and so we are closing the 5-year project and getting ready to launch the boat and the touring business !!! Exciting times await !!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti